Rozhovor s Opherom Brayerom: O mikro-správaní, mikro-koučingu a AI

30. 06. 2023 • 10 minút čítania

Dá sa zmerať, čo si zamestnanci myslia, aké majú motivácie, prečo chodia neskoro do práce alebo prečo napríklad nebude nová firemná stratégia úspešná? O unikátnej metóde mikro-koučovania s pomocou umelej inteligencie sa rozprával šéfredaktor Seduo Magazínu David Shorf so spoluzakladateľom kanadskej firmy Impro.ai Opherom Brayerom.

Rozhovor s Opherom Brayerom: O mikro-správaní, mikro-koučingu a AI

Opher, nahradí disciplíny určené doposiaľ ľuďom umelá inteligencia?

Pozrite, ľudia čítali knihy a potom jedného dňa niekto vynašiel Google. Zrazu všetci nájdu to, čo potrebujú, na Googli. Takže Google rozšíril naše schopnosti vyhľadávať potrebné informácie. A potom niekto iný vynašiel iPhone 7 a zrazu mali všetci rozličné aplikácie. Každý dnes môže fotiť a každý môže byť fotografom. Ale je to naozaj tak? Sú všetci tí, ktorí dnes fotia iPhonom profesionálni fotografi?

To je sugestívna otázka.

No, nie sú. Sú lepší ako predtým, pretože zrazu má každý foťák. Predtým to tak ale nebolo. Nie každý mal foťák. Všetci postujú na Instagrame a editujú obrázky, ale nerobia to tak dobre ako profesionáli. Čo chcem povedať? Pre každú činnosť existuje nutná úroveň profesionality. A dnes žijeme v čase, kedy má šancu na zlepšenie svojich schopností prakticky ktokoľvek. To platí aj pre tých podpriemerných. To znamená, že aj podpriemerní budú vo výsledku vedieť viac. Ale čo je dôležitejšie, tí nadpriemerní budú oveľa lepší ako doteraz.

Mali by sme sa báť nástupu umelej inteligencie?

Treba povedať, že ľudia sa nástupu umelej inteligencie báli a boja. Aj ja som sa bál. Kým som s ňou nezačal pracovať na každodennej báze. Osem hodín denne. Počas niekoľkých mesiacov. A dnes, s touto skúsenosťou, sa už nebojím. Súčasný stav by som opísal len ako rozšírenie možností na získanie nových schopností. A tak sa ponúka otázka: sme ako ľudia vôbec schopní tieto možnosti využiť? Je možné zlepšovať naše kognitívne a emocionálne schopnosti rýchlosťou svetla?

Čo tým myslíte, Opher? Že už je AI pre nás neuchopiteľná?

Predstavte si vlak, ktorý sa pohybuje rýchlosťou 400 kilometrov za hodinu. Nikde nezastavuje. Žiadne stanice. A keď chcete naskočiť, musíte bežať rýchlosťou aspoň 401 kilometrov za hodinu. Musíte byť o niečo rýchlejší, aby ste mohli naskočiť. Ten vlak už je tu a nezastaví sa. A vlak umelej inteligencie uháňa rýchlosťou 400 km/hod.

Dobre, zatiaľ rozumiem.

Ak viete bežať rovnako rýchlo, alebo o niečo rýchlejšie, môžete ho chytiť. Ak nie, zostanete pozadu niekde v šesťdesiatych rokoch. To je všetko. Keď budete vo vnútri vlaku, uvidíte nové svety, uvidíte veľa vecí. Ale všetko bude hrozne rýchle. Zbadáte niečo na dve sekundy a budete musieť okamžite vedieť, čo spraviť. Nebudete mať desať minút, aby ste si to premysleli. A o tom to je. Ľudia budú mať možnosť nadobudnúť neuveriteľné schopnosti, ale len veľmi málo z nich ich bude vedieť využiť.

To je zaujímavé prirovnanie. A ako AI zmení firemné vzdelávanie, pýtam sa, lebo sa rozprávame v magazíne o rozvoji zamestnancov.

Poviem vám niečo, čo je univerzálnejšie ako firemné vzdelávanie. Keď sa chcete vzdelávať v čomkoľvek, vždy môžete začať tak, že si kúpite knihu. Alebo ju kúpite pre všetkých svojich zamestnancov. Ale čítajú ľudia knihy? Nie. Ľudia knihy kupujú. 95 percent ľudí si kúpi vzdelávacie knihy, ktoré si nikdy neprečíta. A prečo je to tak? Keď si totiž kúpite takú knihu, robíte to na základe nejakého prísľubu, ktorý kniha zaručuje. Napríklad osobný rozvoj.

Dobre, to sa mi asi tiež stalo mnohokrát.

Takže človek si kúpi ten prísľub, nie tú knihu. Dá zaň 10 dolárov, ale aby načerpal znalosti, ktoré ho posunú, potrebuje 20 hodín na prečítanie a porozumenie. Mylný predpoklad pri nákupe knihy je, že tých 10 dolárov vyrieši jeho problém. Keď si totiž človek uvedomí, že musí investovať 20 hodín svojho času a prečítať 100 stránok, povie si: Mám 20 hodín času? Nie, mám 10 dolárov.

V čom je teda problém tohto mentálneho cvičenia?

Dobre, je jedno, či ide o knihu alebo o firemné školenie. Ani kniha, ani školenie neboli vytvorené pre Vašu osobnosť. Vám na mieru. Boli vytvorené pre priemerného konzumenta vzdelávania. Preto, aby ich mohlo čítať alebo sledovať čo najviac ľudí. Ani veľmi vysoko, ani veľmi nízko. Neexistuje kniha ani školenie, ktoré by boli napísané pre Vás, David. A takisto neexistuje nič podobné, čo by bolo napísané pre mňa. Proste na strane 22 je napísané niečo, čo nikdy nemôžem využiť, pretože to odo mňa chce, aby som vstával o štvrtej ráno. To je pre mňa nanič. Aby to fungovalo univerzálne, muselo by to byť napísané pre všetky osobnosti na svete. A tých je 10 miliárd.

A neexistujú kategórie ľudí, ktoré združujú rovnaké osobnosti?

Používa sa termín „personality profile“, ale to je nezmysel. Neexistujú dvaja ľudia, ktorí by boli rovnakí. Ale okrem „nepersonalizovaného“ obsahu tu máme ešte ďalší problém. Keď si dnes kúpite učebnicu, za tri mesiace už je zastaraná. V podstate ako všetky učebnice, ktoré boli napísané dva roky pred príchodom ChatGPT. Ale čo keby ste mali knihu a k nej kouča, ktorý by s vami každý deň pracoval. Menil by pre vás knihu, požiadal by autora, aby ju prispôsobil vašej osobnosti…

A to je niečo, na čom stojí Vaša firma Impro.ai?

Vysvetlím Vám to. Naša firma sa zaoberá mikro-správaním (microbehaviours).

Hm, asi by to chcelo príklad.

Tak si predstavme, že máme osobu, ktorá má nejaký problematický návyk. Takže pôjde na terapiu a o dva roky sa napríklad desiatich návykov zbaví. My sa domnievame, že jednoduchšie je identifikovať mikro-návyky, ktoré danú osobu vedú k tomu, že sa potom nejakým spôsobom správa. Obvykle to funguje tak, že keď nájdeme mikro-návyky a zmeníme ich, zmeníme aj ten návyk.

Tak teraz už asi naozaj potrebujeme skutočný príklad.

Máme vo firme 40 ľudí, 15 sú cez technológie a manažment a 25 z nich sú koučovia. Jeden kouč odtrénuje denne 60 manažérov formou jeden na jedného. A tých 60 ľudí potom odovzdá tréning svojim podriadeným. Takže vo výsledku je jeden náš kouč zodpovedný za odkoučovanie 600 ľudí denne. To všetko môžeme odbaviť iba vďaka našim systémom na strojové učenie. Ale uvedomte si, že je to človek, ktorý sa s vami baví. Normálny kouč zvládne denne maximálne osem ľudí. Náš kouč ich zvládne 60 a vďaka nášmu systému nakoniec 600. To všetko vďaka umelej inteligencii.

Ako a kde sa kouč s manažérmi rozpráva?

Za naším riešením je množstvo technológie, ktorá nám pomáha rozšíriť ľudské schopnosti, ako som hovoril pred chvíľou. Kouč komunikuje s manažérom (hovorme mu napríklad John) pomocou aplikácie podobnej WhatsAppu. John píše svojmu koučovi, aby mu pomohol vyriešiť jeho nedochvíľnosť. Kouč sa dopýta, či John chodí neskoro ráno, alebo medzi meetingami. John odpovedá, že dorazí do práce každý deň o 45 minút neskôr. John je viceprezident, a tak mu to prechádza. Má pod sebou stovky ľudí a každý deň príde neskoro. Kouč mu teda povie, že má vstať o hodinu skôr a uvidí sa, čo sa stane. John pošle koučovi time-stamp, z ktorého vyplýva, že zase prišiel neskoro. Je nutné prísť na to prečo. Viete, ako fungujú diéty? Schudnete 10 kíl a potom naberiete 15. Prečo? Pretože diéta je model, ktorý má nahradiť návyk. Nie mikro-návyky. Takže teraz ide o to identifikovať mikro-návyky. Kouč požiada Johna, aby presne opísal, čo sa dialo odkedy vstal: aké aktivity robil a čo pri nich cítil. John opíše, ako vstal o hodinu skôr a ako „si dokonca ani neurobil kávu“. A tu presne už prichádza na scénu umelá inteligencia, ktorá zaznamená slovo „dokonca“. Okamžite totiž vyhodnotí, v akých kontextoch používa John slovo „dokonca“. Vie, že vždy, keď v minulých konverzáciách použil John slovo „dokonca“, prišiel problém. Po niekoľkých mesiacoch už vieme, prečo sa John správa, tak ako sa správa, vieme predpovedať, kedy sa blíži problém.

A stačí jedno slovo?

Samozrejme, že nie. Pokúšam sa vysvetliť, ako to funguje na zjednodušenom príklade. Umelá inteligencia dokáže vyhodnotiť situácie, ktoré si John vysvetľuje po svojom. Vie pochopiť a analyzovať, že keď vstane o hodinu skôr, myslí si, že má dosť času a zastaví sa na benzínke pre kávu a tak ďalej. Takže keď John napíše: „Keďže som mal dosť času…“, umelá inteligencia vie, že ide o subjektívny pocit, ktorý John mal. Keď napíše: „Náhodou som na stolíku na pumpe uvidel noviny…“, AI zaznamená a vyhodnotí, čo znamená „náhodou“. A takto analyzuje každý krok, aktivitu a pocit, aby sme nakoniec mohli vyhodnotiť vzorec správania a vyriešiť manažérovi problém. Takto meníme zhruba 400 mikro-návykov ročne. To je niečo, čo psychológia nezvládne.

Ako často si kouč píše s manažérom?

Náš kouč obslúži denne 60 ľudí. Každý tím líder potom svojich ľudí v tíme na rovnakej platforme. A my máme na analýzu všetky konverzácie a sme schopní povedať CEO, aké problémy jeho organizácia má.

Aký druh výstupu teda CEO dostane?

Firma povie: požiadali sme Impro.ai, aby identifikovali problémy, ktoré vo firme máme skôr ako začneme prichádzať o ľudí a peniaze. A my sa postaráme o to, aby boli KPI splnené. Meriame výsledky a meníme návyky tým, že vytvárame ľuďom nové zručnosti.

Takže najskôr potrebujete dáta pre analýzu mikro-správania. Ako dlho to trvá?

Je to nekonečný proces. Pridelíte svojim manažérom kouča. Priemerná cena je 3 doláre za konverzáciu, takže to pre firmu nie je nijako závratný náklad, bežný koučing stojí 400 dolárov za hodinu. Počas prvých šiestich týždňov začíname vidieť výsledky. Každému manažérovi dokážeme zmeniť zhruba 10 návykov. Ale počas ďalších šiestich týždňov je to už 50 návykov. Skrátka, čím dlhšie sme vo firme, tým viac zmien sme schopní urobiť.

Koľkokrát denne sa môžem rozprávať so svojím koučom?

Každý manažér má právo na tri „sessions“ denne. Niekedy ľudia využijú iba jednu. Inokedy všetky, záleží na téme a situácii.

A kedy sa manažér premieňa na mentora, ktorý odovzdáva zručnosti ďalej do svojho tímu?

Po šiestich týždňoch. Za pomoci školenia a AI sa z tímového manažéra neskôr stane mentor.

Aké dlhé sú konverzácie medzi koučom a manažérom?

Konverzácia má obvykle trvať do 10 minút za deň, či už sa píše, alebo číta. Možno je dôležité povedať, že náš prístup neanalyzuje len klienta, ale aj našich koučov. Sú to predsa len ľudia a tí majú samozrejme svoje predsudky a názory. Náš kouč je ale vybavený okrem svojich schopností ešte dátami o spoločnosti, ktoré mu pomáhajú porozumieť, čo sa vo vnútri organizácie deje. Potom je schopný oveľa presnejšie pochopiť, čo sa má robiť.

Ste teda schopní predpovedať, čo má firma podniknúť?

Zoberte si napríklad trojdňové školenie, za ktoré firma zaplatí 40 000 dolárov. Všetci vyrazia na hory, vypije sa množstvo vína a piva a v praxi potom použijú menej ako 5 percent toho, čo sa naučili. Je to investícia, alebo plytvanie? My vieme nastaviť naše riešenie tak, aby firma vopred (podľa dát) vedela, čo bude fungovať a čo nie. Keď ste veľká konzultačná firma, plánujete stratégiu na niekoľko rokov dopredu. Ale stratégia sa dnes musí meniť každé tri mesiace. Preto vieme byť doplnkom napríklad pre konzultačné firmy školiace firmy, koučov. My urobíme tú špinavú prácu. Pozbierame dáta o každej osobe v organizácii, zanalyzujeme ich a urobíme zmeny.

Ste teda schopní zmerať, čo si ľudia vo firme myslia?

Môžeme merať pocity, činnosti, návyky a motivácie.

A po analýze napríklad zistíte, že nová stratégia nebude fungovať, pretože ľudia vo firme jej neveria alebo sa im nepozdáva.

Určite. A všetko vyčítate z dát na dashboardoch. Žiadne dojmy.

Kto je Opher Brayer

Popredný izraelský expert na talent development, business mentor, kouč, metodológ, ktorý zanechal výraznú stopu ako v korporačnom svete, tak aj v oblasti vzdelávania. Na rozdiel od bežne prijímaného názoru, verí, že talent nie je niečo, s čím sa človek narodí, ale že ide o zručnosť, ktorú je možné natrénovať. Má za sebou 30 rokov koučovania v nadnárodných firmách a tisíce manažérov, ktorí absolvovali jeho program, ktorého cieľom je maximalizovať potenciál. V Českej republike viedol unikátny program Stages, ktorý mal za cieľ zlepšiť školský vzdelávací systém. Teraz pôsobí ako spoluzakladateľ a Chief Scientist v spoločnosti Impro.ai.

 
Nastavenia súborov cookie