Ako vzdelávať mileniálov, aby boli pre firmu efektívnejší (a sami šťastnejší)

06. 10. 2022 • 5 minút čítania

Možno nemajú rovnaké názory, rovnaké postupy ani rovnaké výsledky ako ich starší kolegovia. Ak však vo vašej firme pochopíte, ako premýšľajú, čo potrebujú a čo ich motivuje, premeníte svojich talentovaných mileniálov na zamestnanecké rýdze zlato.

Ako vzdelávať mileniálov, aby boli pre firmu efektívnejší (a sami šťastnejší)

Ľudia vo veku 25 až 40 rokov s prezývkou mileniáli či generácia Y obsadzujú už takmer polovicu pracovných miest v českých firmách. Do roku 2025 budú dokonca tvoriť prevažnú časť populácie v produktívnom veku. Keď vezmete do úvahy, akou veľkou silou táto generácia disponuje na trhu práce, možno dospejete k záveru, že je načase pochopiť ich silné stránky.

Dobre vybavenie pre budúcnosť

Táto generácia ešte svoju pubertu pretrpela s pomalými počítačmi a internetom. Ich raná dospelosť už však zažívala raketový vzostup informačných technológií, ktoré nezmazateľne načrtli postmoderný štýl ich života a myslenia.

Povahovo a myšlienkovo sú mileniáli iní aj preto, lebo im ich rodičia venovali viac pozornosti. Sú veľmi cieľavedomí, spoločenskí a radi fungujú ako súčasť tímu. Charakteristická je pre nich aj schopnosť hovoriť cudzími jazykmi.

Rozdiely sú také zrejmé, že si ich všímajú aj školitelia vo firmách. Podľa Zdeňky Bohmovej, T&D/HR Business partnera zo spoločnosti SAZKA a.s., je určitý medzigeneračný rozdiel čitateľný: „V Sazke žiadnu generáciu neškatuľkujeme a neuprednostňujeme. Snažíme sa všetkým zamestnancom ponúkať rôzne typy vzdelávania tak, aby to vyhovovalo ich štýlu učenia. Vo všeobecnosti je však pravda, že mileniáli sú vo svojich zručnostiach trochu lepšie vybavení z hľadiska technologických a jazykových zručností.“

Chuť vzdelávať sa majú v krvi

Kľúčom k duši generácie Y je dôraz na ich neustály rozvoj. Skúsení odborníci na L&D odporúčajú investovať a snažiť sa udržať si mileniálov práve prostredníctvom vzdelávania. Atraktívne vystavané kurzy sa firmám v dlhšom časovom horizonte mnohonásobne vyplatia. Nie je to totiž len o učení sa nových zručností, nemenej dôležité je mileniálov k firme nenásilne pripútať.

„Zatiaľ čo napríklad staršia generácia si radšej prečíta smernicu o kybernetickej bezpečnosti na papieri, mladšia generácia jednoznačne uprednostňuje jej gamifikovaný variant v podobe počítačovej hry. Nielenže sa počas toho veľa vecí naučia, ale taktiež sa tým celkom zabavia. A tak im to jednoducho vyhovuje,“ hovorí Zdeňka Böhmová zo Sazky.

5 osvedčených prístupov do duše mileniálov

Ako teda pristupovať k vzdelávaniu mileniálov, aby ich to naozaj bavilo a videli v tom prínos a zmysel? Tu je niekoľko osvedčených stratégií, ktoré môžete vo vašej firme vyskúšať.

1.    Microlearning v krátkych dávkach

Mileniáli sa mimoriadne zaujímajú o nové veci a radi rozvíjajú svoje schopnosti a zručnosti. Perfektne u nich fungujú vzdelávacie metódy, ktoré im „servírujú“ obsah v krátkych intenzívnych dávkach. Táto technika sa nazýva microlearning a prináša veľa výhod nielen novým generáciám, ale je veľmi atraktívna aj pre staršie generácie. Zvyšuje totiž motiváciu, koncentráciu a zlepšuje pochopenie danej problematiky.

Mileniáli tvoria v našej firme drvivú väčšinu – okolo 80 %. V porovnaní so staršou generáciou vidíme, že títo ľudia sú určite otvorenejší novým vzdelávacím trendom a technológiám.

– Tereza Baubínová, HR špecialistka v spoločnosti Logio

2. Koučovanie na správnej vlne

Mileniálom chýba trpezlivosť, ktorá je typická pre staršie generácie. Pomocou správneho koučingu a mentorstva však môžete v nich podporiť a využiť ich silné stránky. Okrem toho sú mileniáli hrdí na svoju prácu a radi sa zdokonaľujú. Pozitívom je, že na rozdiel od staršej generácie sú naučení považovať zlyhanie za súčasť procesu. Zlyhanie je pre nich jednoducho prostriedkom na zlepšenie a poučenie sa z vlastných chýb, nie tragická smrť.

3. Využitie „vyšperkovaných“ technológií

Mileniáli sa dokonale orientujú v najnovších technológiách a sú schopní perfektne využiť svoje možnosti. A to je presne príležitosť pre rast vašej firmy. Nestačí ich však len vybaviť rýchlym počítačom a najnovším smartfónom. Je potrebné, aby moderné digitálne nástroje používala celá firma. A na dennej báze. Len tak si budú môcť nastaviť svoje vlastné tempo a získajú veľmi potrebnú flexibilitu a slobodu.

4. Atraktívny videoobsah

Väčšina používateľov si radšej pustí video, než by mala čítať dlhé texty, o to viac to platí pri generácii Y. Metódou ich vzdelávania a rozvoja by tak mali byť skôr krátke intenzívne videá, ktoré počítajú s ich krátkotrvajúcou pozornosťou a rýchlym štýlom myslenia. Atraktívny obsah im tak umožní pomaly sa zlepšovať zo dňa na deň.

5. Gamifikácia nie je len o hraní hier

Gamifikácia je už na vzostupe i na Slovensku. A nielen doma alebo v školách, usilovne ju tiež implementujú mnohé firmy. Všimli si totiž jej potenciál pre firemné vzdelávanie. „V Sazke sme si gamifikáciu obľúbili. Zaraďujeme ju práve preto, aby sme niektoré témy spravili viac sexy. Gamifikácia mení rutinu nudných aktivít na ‚cool‘ výzvu a prináša nový motor k motivácii a koncentrácii,“ hovorí Zdeňka Böhmová zo Sazky.

(Nielen) mileniáli sú vaša budúcnosť

Vďaka správne nastavenému firemnému vzdelávaniu dokážete s vašimi zamestnancami generácie Y budovať vyspelú firmu, ktorá drží krok s najnovšími trendmi a je atraktívna tak pre vašich klientov, ako aj pre uchádzačov o prácu. Okrem toho, zavedením nových vzdelávacích metód (najmä microlearningu a gamifikácie) získajú vaši zamestnanci nový náhľad na svoje pracovné úlohy a ich riešenia.

oliver simko gamifikace

Čo sa naučíte v kurze Gamifikácia: Ako využiť hru a herné prvky v biznise?

Oliver Šimko

Čím to je, že nás hry bavia? Môžeme sa vďaka hernému dizajnu naučiť robiť produkty lepšie, služby príjemnejšie či firemnú kultúru zdravšiu? Tento kurz vám ukáže, čo gamifikácia dokáže, aké sú jej princípy a na čo sa zamerať, keď sa rozhodnete využiť jej potenciál vo vašom biznise.

 
Nastavenia súborov cookie