Inšpirujte sa v Sazke. Ako implementovať gamifikáciu do firemného vzdelávania

11. 03. 2023 • 4 minúty čítania

Pred necelými dvoma rokmi spustila Sazka vzdelávanie v oblasti kyberbezpečnosti v gamifikovanej podobe. Jeho zavedenie nebolo prekvapivo vôbec zložité. Naopak, vyvolalo nadšenie vo všetkých generáciách zamestnancov. A navyše: „Možnosť poraziť kolegyňu v hre bola pre mňa naozaj zábava! Učenie sa v tej chvíli stalo skôr vedľajším efektom,“ hovorí Zdeňka Böhmová, ktorá má v Sazke na starosti firemné vzdelávanie.

Inšpirujte sa v Sazke. Ako implementovať gamifikáciu do firemného vzdelávania

Zavedenie gamifikácie do firmy? Ako po masle…

V oblasti kyberbezpečnosti Sazka dlhodobo spolupracuje s firmou Anect. Od nej taktiež prišiel prvotný impulz celé vzdelávanie o informačnej bezpečnosti presunúť do gamifikovanej podoby. „Hra je DNA nášho biznisu. A chceme baviť hrou nielen našich zákazníkov, ale aj našich zamestnancov,“ pochvaľuje si nápad Zdeňka Bohmová, T&D/HR Business partner zo spoločnosti SAZKA a.s.

Netrvalo teda dlho a gamifikácia dostala na všetkých úrovniach zelenú. So spoločnosťou Anect spočiatku doladili niekoľko obsahových detailov a „pustli“ hru s názvom Clashing medzi zamestnancov. Tí sa sami do hry pripájajú pomocou cez Single Sign-On (tzv. jednotné prihlásenie), nemusia si teda pamätať žiadne heslo. Celý koncept je navyše veľmi intuitívny, takže s pochopením hry nemal nikto v Sazke problémy.

Pre úspech hry v Sazke zohrával úlohu aj jeden zásadný princíp, ktorý spomenul Oliver Šimko, gamifikačný dizajnér a zakladateľ štúdia Luducrafts: „Gamifikácia sa musí vždy zameriavať na jeden konkrétny problém a tomu sa musí prispôsobiť všetko ostatné.“ V prípade Sazky bola uvedená podmienka splnená na sto percent. Hra Clashing sa zameriava výlučne na kyberbezpečnosť a darí sa jej to veľmi dobre.

Vyhraj a máš splnené!

Clashing je interaktívna kartová hra. Ste buď v role zamestnanca, ktorého úlohou je firmu chrániť, alebo si, naopak, môžete užívať rolu škodlivého hackera, ktorý sa snaží získať dôverné informácie zvnútra spoločnosti. Okrem možnosti hrať s počítačom si to tiež môžete „rozdať“ aj s vašimi kolegami a pustiť sa v rámci svojich pracovných povinností do „nemilosrdného súboja“.

Hra sa môže odohrávať na niekoľkých „dejiskách“, v ktorých sa zamestnanci bežne nachádzajú. Môžete tak riešiť problémy, ktoré sú typické pre kanceláriu, mimo nej alebo napríklad na sociálnych sieťach. Okrem základnej verzie ponúka hra aj pokročilú úroveň. „Je to navyše rýchla hra na 10 – 15 minút a nijako vás časovo nezaťaží. Naopak, môže byť príjemným oddychom od pracovného tempa,“ dodáva Zdeňka Bohmová.

A ako to vlastne funguje? Hráči majú k dispozícií karty, ktoré vychádzajú zo skutočných kybernetických aj fyzických bezpečnostných útokov a hrozieb a reakcií na ne. Počas hry si tak ľudia otestujú množstvo bežných situácií z každodenného života. Po každej hre si navyše môžu vyhodnotiť, na akej úrovni sú ich vedomosti a kde sa môžu ešte zlepšovať.

Gamifikácia skutočne vzdeláva a motivuje

Aké sú teda výsledky? „Štatistiku s presnou koreláciou na zavedenie hry, bohužiaľ, nemáme. Je veľmi ťažko merateľné, pretože pri analýzach by sme museli zohľadniť mnoho ďalších faktorov.“ Napriek tomu je Zdeňka Bohmová so zavedením hry Clashing nadmieru spokojná a podľa jej názoru sa znalosti a opatrnosť zamestnancov Sazky výrazne zvýšili.

Samotná hra podľa nej v každom prípade preukázateľne zvýšila motiváciu zamestnancov zaoberať sa pomerne nudnou témou kyberbezpečnosti. To, čo ľudia museli kedysi študovať v dlhých teoretických materiáloch, dnes vstrebávajú v interaktívnom prostredí, na praktických príkladoch a v podstate ani nevnímajú, že sa niečo učia. To tiež potvrdzujú slová Olivera Šimka: „Gamifikácia je skvelá v tom, že naozaj dokáže udržať našu motiváciu, udržať ťah na bránu a dávkovať informácie tak, že to nevzdáte po prvej kapitole. Rovnako ako to všetci poznáme pri stolných alebo počítačových hrách. Okrem toho tým dokážeme zabaliť nudnú tému, ako je kyberbezpečnosť či BOZP, do veľmi atraktívnej podoby.“

Gamifikácia sa nemusí „hrať“ len so Sazkou

Hra Clashing spĺňa súčasné právne predpisy a požiadavky ISO 27001. Plne tak nahrádza klasické školiace nástroje. Jej zavedenie môžete vykonať prakticky okamžite aj do vašej firmy. Jediné, čo vaši zamestnanci potrebujú, je počítač a internet. Následne stačí len nahrať zoznam zamestnancov a určiť, čo sa majú konkrétne naučiť.

„Ak chcete urobiť firemné vzdelávanie atraktívnejším, gamifikácia je pre vás veľkou inšpiráciou. Využíva totiž vysokú mieru interaktivity, pretože ľuďom nikdy neumožní, aby len pasívne prijímali informácie,“ hovorí Oliver Šimko a dodáva: „Úspechy vo svete sú jednoznačné. Dobre nadizajnovaná gamifikácia dokázala napríklad urýchliť diagnostiku demencie, zlepšiť recyklovanie či zvýšiť predaje.“Aj Zdeňka Bohmová na základe svojich skúseností s gamifikáciou tiež hovorí: „Gamifikácia má podľa môjho názoru obrovský potenciál vo všetkých firmách. Ako profesionálka vo vzdelávaní by som ju bez obáv odporučila kdekoľvek. Vaši zamestnanci sa viac a rýchlejšie naučia, menej ich vzdelávanie otravuje a budú aj motivovanejší a celkovo šťastnejší.“

 
Nastavenia súborov cookie