Trendy z londýnskej konferencie o learningových systémoch: Vzdelávanie musí byť pre všetkých – od kuchára po CEO

31. 05. 2023 • 10 minút čítania
Trendy z londýnskej konferencie o learningových systémoch: Vzdelávanie musí byť pre všetkých – od kuchára po CEO

Petra VaňkováSimona Burianová, obe zo vzdelávacej platformy Seduo, sa podelili o svoje zážitky a dojmy z jednej z najväčších svetových konferencií o learningových technológiách. Videli, ako AI za pár chvíľ vytvorí video, vyskúšali si, ako sa dá študovať vo virtuálnej realite, a boli nadšené z najmodernejších technológií, ktoré vedia v okamihu prekladať obsah do češtiny. Ale nešlo len o technológie…

Keby ste mali kolegom z LMC a Sedua rozprávať, čo ste zažili na londýnskej konferencii, ktorý dojem by ste vypichli ako prvý?

Petra Vaňková: 

Ja som to už kolegom rozprávala, pretože to pre mňa bol mimoriadny zážitok. Takú medzinárodnú konferenciu, navyše v prostredí Londýna, som zažila prvýkrát. Videla som na jedinom mieste špičky odboru z Nemecka, Francúzska, Indie, Veľkej Británie, jednoducho neuveriteľná dávka inšpirácie. Človek si mohol všetko vyskúšať, pozrieť, prediskutovať… Navyše boli všetci milí a otvorení. Hovorili sme s tvorcami riešení, poskytovateľmi služieb aj tvorcami obsahu. To, čo som zažila za dva dni, by som asi na žiadnej akcii v Česku nezažila za celý život.

Simona Burianová:

Áno, súhlasím s Peťou. Išlo o jednu z najväčších konferencií na svete, ktorá sa zaoberá learningovým riešením. Program bežal naraz na pätnástich „stageoch“, a nešlo o obyčajné predstavovanie produktov. Mohli sme vidieť skutočné príklady z praxe z e-learningov na mieru, príklady tvorivých nástrojov, príklady, ako kto vo firmách používa LMS. Človek nevedel, čo si má vybrať. Až z toho vznikala akási rozhodovacia paralýza. Denne sme nachodili sedem kilometrov a dohromady sme navštívili 34 prednášok.

Spomenuli ste si na konferencii na novembrový prieskum Sedua o stave a trendoch firemného vzdelávania v Česku a na Slovensku? Mali ste pocit, že sa firmy vo svete uberajú rovnakým smerom?

Petra: 

Čo sa dôležitosti vzdelávania týka, tak si myslím, že trend je vo svete podobný. Všetci vieme, že za pár rokov bude nedostatok ľudí na trhu práce (odkaz na článok Juniorom v päťdesiatke? To je realita blízkej budúcnosti), a to si uvedomujú všade, a aj to tam na mnohých „stageoch“ zaznievalo. Rovnako premýšľajú o tom, že sa musia viac starať o súčasných zamestnancov. Že pre nich musia mať zaujímavé vzdelávacie programy, aby ich mohli presunúť na iné pozície. Cítila som, že v Londýne veľmi dobre vedia, že niektoré pozície s príchodom AI a ďalších technológií zaniknú, ale že na druhú stranu bude ľudí na trhu práce nedostatok. Jedna veľká téma na konferencii riešila, ako pôsobiť na zamestnancov, aby boli prístupní zmenám. To sa nieslo konferenciou od začiatku do konca – rozvoj talentov, udržanie existujúcich ľudí a príprava na zmeny. Zhoduje sa to aj s našimi výskumami. Ďalšia veľká téma, ktorá na konferencii rezonovala, sa týkala flexibilného vzdelávania. To znamená, aby bolo všetko dostupné na mobile, pretože mobil máme vždy pri sebe. Tretia téma, ktorá ma napadá, sa týkala microlearningových lekcií, ktoré sa dajú počúvať každý deň a každý deň sa dajú zahrnúť do života daného človeka.

Simona: 

Ja by som ešte spomenula jeden trend, ktorý som si všimla – personalizáciu obsahu. A nejde len o to, že niekomu vyhovuje viac video, niekomu audio, inému zase text. Riešilo sa aj ako ešte pred začiatkom štúdia zanalyzovať, na akej úrovni zamestnanec je, a až potom mu obsah personalizovať. A tu vidím rozdiel medzi naším trhom a zahraničím. U nás sa totiž zamestnancom väčšinou predkladá plošne rovnaký obsah a toľko sa neanalyzuje.

A čo sa týka faktu, že populácia starne, tak to sa týka celej Európy. Preto sme cítili aj v Londýne, že firmy kladú veľký dôraz na reskilling, upskilling.

A ešte mám jeden postreh: kým u nás sa vzdelávanie vyberá často pre niektorých zamestnancov, v zahraničí frčí „vzdelávanie pre všetkých“. Berú to tak, že populácia starne, a vzdelávanie musí byť pre všetkých – od kuchára po CEO.

Chápem to správne, že u nás sa zamestnávatelia rozhodujú, komu umožnia vzdelávanie – napríklad podľa zásluh, kým vo svete už razia heslo „vzdelávanie pre všetkých“?

Simona:

Tak aj u nás sú výnimky, kde vzdelávajú plošne. Väčšinou ale naše firmy hľadajú kompromis. Podľa toho, na čo majú rozpočet a podľa toho, čo sú schopní zabezpečiť. Pri hľadaní kompromisu sa samozrejme zamestnávateľ rozhoduje, pre akú skupinu vzdelávanie obstará a pre akú nie.

Nie je to tým, že západné firmy sú jednoducho bohatšie?

Simona:

Čiastočne áno, ale ide o to, že v Európe majú firmy iný pohľad na vzdelávanie svojich zamestnancov. Oni veria, že vzdelávanie je investícia, a ak sa už rozhodnú, tak po tej ceste pôjdu dlho. Je to pre nich beh na dlhú trať. Neuvažujú tak, že by si povedali: tento rok do toho dáme 50 000 EUR, budúci 100 000 EUR a budeme to mať hotové. Jednoducho pozerajú sa na to iným uhlom pohľadu. U nás sa na vzdelávanie firmy často pozerajú veľmi „budgetovo“, vonku potom považujú vzdelávanie za investíciu.

Petra: 

Súhlasím so Simčou. Mám na starosti 250 firiem a z nich len jedna používa centralizovaný systém, kde vzdelávanie majú v centralizovanom systéme na jednom mieste. V Londýne takých systémov prezentovali nespočetne veľa. Desiatky. Zahraničné firmy už pochopili, že im tieto systémy uľahčujú správu. A ak ho nemajú, lebo je to nákladná položka, tak majú aspoň vzdelávanie na mieste prístupné všetkým kedykoľvek a kdekoľvek.

U nás teda ide o budgetovo orientované rozhodnutie, kým v zahraničí vedia, že to nie je niečo, čo sa dá dobehnúť na poslednú chvíľu?

Simona:

Áno, u nás sú navyše HR tímy menšie a vzdelávanie sa často škrtá ako prvé. Majú na starosti okrem vzdelávania ešte mnoho ďalších vecí, a preto sa stáva, že niektoré problémy jednoducho len „hasia“.

Za ako dlho podľa vás dorazia trendy z londýnskej konferencie k nám – teda do praxe?

Petra: Ja by som povedala päť rokov.

Simona: Päť až sedem rokov, niektoré trendy tu už sú, len nie v takej miere.

Čo nám pomôže skrátiť tých päť rokov? Ako a prečo sa zmení myslenie miestnych L&D? Donúti ich k tomu nástup AI, nedostatok ľudí alebo niečo iné?

Simona: 

Niektorí miestni L&D špecialisti sú na špici trendov. Skôr je to dané okolnosťami. Vidím príležitosť v nástupe AI nástrojov, ktoré nám ušetria prácu a budeme sa môcť sústrediť na strategické a kreatívne záležitosti. Teraz je príležitosť pre zmenu.

Takže teraz je teda čas aj pre firmy, ktoré považovali kvalitné vzdelávanie za príliš nákladné?

Simona: 

Veľa vecí môže ísť oveľa rýchlejšie, a oveľa lacnejšie. Predtým vytvoriť video trvalo s postprodukciou týždeň, s AI to máte hneď hotové.

Videli ste trendy, ktoré rozlišovali výrobné a nevýrobné firmy?

Petra: 

Ja nie. V Česku naopak vidím posun vo výrobných firmách. Je to pre nich často zaujímavé, napríklad ako benefit.

Simona:

Výrobné firmy majú svoje špecifiká. Ja ale vnímam, že výrobné firmy v Česku majú často technicky vzdelaných ľudí, a preto je pre nich zavádzanie firemného vzdelávania napr. v LMS (Learning Management System) v tomto ohľade jednoduchšie. Mám zákazníka, u ktorého majú priamo v továrni učiace centrum a vyhradený čas v rámci pracovného času na vzdelávanie pre zamestnancov továrne. Ale samozrejme nie všetci tieto možnosti majú.

Podľa programu konferencie išlo z 99 % o technológie. Je môj dojem správny?

Petra: 

Áno, je to tak. Ale nešlo len o AI, ale aj o platformy, ktoré umožňujú mať vzdelávanie na jednom mieste. Či už ide o tvorbu obsahu, v kombinácii s možnosťou správy obsahu alebo napríklad len správy obsahu.

Simona: 

Jednotlivé stánky developerov boli jednoznačne o technológiách. Tento rok bolo veľmi vidno, že už začínajú fungovať partnerstvá medzi poskytovateľmi obsahu a tými, čo vyvíjajú nástroje na tvorbu obsahu a LMS.

Ale na „stageoch“ bežal úplne iný program. Tam išlo hlavne o praktickú skúsenosť. Napríklad prišiel zástupca technologickej spoločnosti, s ním HR manažér od klienta a ukazovali prípadovú štúdiu, ako implementovali napr. vzdelávaciu platformu, aké boli nástrahy a ako im to funguje. Alebo ste dostali návod, ako v online vzdelávaní rozprávať príbeh vrátane tipov, čo a ako funguje.

Čo vás na konferencii najviac prekvapilo? Čo ste nečakali?

Petra: 

Mňa prekvapilo to množstvo LMS systémov a potom ma dostalo využitie AI na preklady do češtiny, čo sme mali možnosť vidieť v praxi. Na videu bežal obsah v angličtine a pomocou pár kliknutí sa v ňom objavili české titulky.

Simona:

Mňa prekvapilo, že u nás sa o AI stále hovorí, a my sme videli, ako sa už nejaký čas používa. Napríklad výroba pekného animovaného videa, ktoré by agentúra tvorila bohvie ako dlho, stála na AI a jednom kreatívcovi. Úspora peňazí a času bola zrejmá. A riešenie už používal zákazník, čo bola mimochodom Deutsche Bahn.

Tiež som si pozrela prezentáciu riešenia, ktoré počas 12 minút analyzuje váš hlas a potom porovná výsledok analýzy s prednastaveným profilom a vyberie školenie komunikácie – presne pre vás na mieru. Na pridruženej HR konferencii som zase videla AI riešenie, ktoré vyhodnocuje inzeráty. To všetko sú veci, ktoré zákazníci už používajú v praxi, hoci by človek mohol mať pocit, že ešte len prichádzajú.

Skúšali ste to na vlastnej koži?

Simona:

Videli sme, ako sa robí školenie na BOZP, kde L&D dostane malú kameru a za pár minút nasníma prostredie danej továrne a rovno ho vloží do tvorivého nástroja.

A ešte k virtuálnej realite, aké na to vidíte uplatnenie?

Petra:

Simča mala okuliare a bola na stavenisku v kurze BOZP a ja som tam bola tiež, ale na tablete v rozšírenej realite. A uvedomila som si, že už som BOZP videla pred pár rokmi u nás od jednej budějovickej firmy. Problémom bude fakt, že je to drahé. Ale na druhú stranu ide o učenie zážitkom, hrou. A do budúcna to vidím, ako riešenie, až klesne obstarávacia hodnota tejto technológie.

Simona:

Patrím k ľuďom, ktorým je z VR mierne nevoľno, a tak som privítala, že už sa počíta s tým, že si môžete vybrať, či použijete okuliare, alebo tablety. Vďaka technológii sa dostanete priamo do stredu deja a čo človek prežije, to si aj zapamätá. Príklad výučby jazykov bol veľmi názorný.

A čo meranie efektivity vzdelávania? Videli ste na konferencii niečo nové? Vedenie firiem chce vidieť čísla, ako vzdelávanie funguje.

Petra:

Platformy už dokážu vzdelávanie vyhodnotiť. Od výberu až po vyhodnotenie. Je to súčasť mnohých learningových systémov.

Simona:

Vyhodnotenie efektivity bol jeden z dôvodov, prečo vôbec LMS vznikli. Myslím ale, že na vyhodnotenie treba vždy viac kritérií. Nielen analýzu z LMS systémov, ale aj časť, ktorá je softová. To, čo zistíte v rozhovoroch, či už so samotnými aktérmi vzdelávania, alebo ich kolegami a nadriadenými. A nepriamo aj z exit interviews a miery fluktuácie danej firmy.

Posledné slovo?

Petra: 

Odborníci, ktorí sa zaoberajú vzdelávaním, by raz za život mali navštíviť takú konferenciu. Aby videli, čo všetko už existuje a aké možnosti majú.

Simona:

Networking v rámci odboru je dôležitý. Na akcii tohto typu stretnete množstvo zaujímavých ľudí nielen v úlohe vystupujúcich, ale aj ostatných návštevníkov. Uvidíte, budete nadšení.

Konferencia Learning Technologies, Londýn, 3.–4. mája 2023, 9000 návštevníkov, 50 krajín, 200 seminárov

 
Nastavenia súborov cookie