Slovníček
Čo je gamifikácia a na čo je dobrá? V podstate ide o použitie herných prvkov v mimohernom prostredí. Gamifikácia berie do úvahy prirodzenú ľudskú túžbu „hrať sa“. To znamená zbierať body, kartičky, benefity či plniť nejaké úlohy a postupovať o úroveň vyššie. Metóda našla svoje uplatnenie v marketingu, obchode a vo firemnom vzdelávaní. Vo vzdelávacom procese sa gamifikácia uchytila najmä medzi mladšou generáciou, ktorá…
Čo je Learning in the Flow of Work a na čo slúži? Learning in the Flow of Work znamená v doslovnom preklade „učenie v priebehu práce“. Pomocou tejto metódy sa zamestnanci pravidelne vzdelávajú v minilekciách trvajúcich jednotky minút, a to kedykoľvek majú priestor a chuť. Výhodou je rýchle a intenzívne vstrebávanie informácií, ktoré sú ihneď použiteľné v práci. Vzdelávanie sa navyše stáva plnohodnotnou súčasťou…
Aký je rozdiel medzi mentoringom a koučingom V čom sa oba nástroje profesionálneho a osobného rozvoja líšia? To je najčastejšia otázka, ktorú si na prvom stretnutí vypočujú tak kouč, ako aj mentor. Pokiaľ ide o profesionálne zručnosti, ktoré sú od kouča či mentora požadované, nie je medzi nimi veľký rozdiel. Obe techniky osobného rozvoja sa líšia hlavne v štruktúre a cieľoch. Pre…
Čo je Kirkpatrickov model a na čo slúži? Kirkpatrickov model je medzinárodne uznávaný nástroj na hodnotenie výsledkov vzdelávacích programov. Pozostáva zo štyroch úrovní hodnotenia: reakcia, učenie, správanie a výsledky. Najčastejšie sa zobrazuje ako 4-úrovňová pyramída, ktorá znázorňuje vertikálny vzťah medzi jednotlivými fázami hodnotenia. Kirkpatrickov model odpovedá na otázky, ako je vzdelávací proces prospešný, ako je prenositeľný do praxe a aké prináša…
Čo je to blended learning? Termín blended learning možno preložiť ako zmiešané alebo hybridné vzdelávanie. V podstate v sebe zahŕňa to najlepšie z online a offline vzdelávania. Využíva kombináciu výhod online učenia, kde sa študujúci vzdeláva sám a následne ho dopĺňa o fyzické interakcie s lektorom a ostatnými študentmi. Na čo je dobrý? Online vzdelávanie umožňuje firme preškoliť veľký počet zamestnancov za relatívne nízke…
Čo je to microlearning? Mikroučenie, ako môžeme v slovenčine nazvať túto metódu, patrí k moderným trendom v oblasti firemného vzdelávania. V podstate ide o to, ako „rozdrobiť“ požadované učivo na krátke kúsky, ktoré sa ľahšie vstrebávajú a lepšie pamätajú. Jednotlivé „omrvinky“ sú vytvorené tak, aby pokryli konkrétne vzdelávacie potreby. Myšlienka, ktorá stojí za vznikom mikroučenia, je zrejmá: málokomu už dnes vyhovuje stráviť…
Čo je učenie „just-in-time“ a na čo slúži? Princíp učenia „just-in-time“ je vzdelávacia metóda, pri ktorej ľudia získavajú nové vedomosti vo chvíli, keď ich aktuálne potrebujú využiť v praxi. Požadované informácie by mali byť prístupné kedykoľvek a kdekoľvek. Na „just-in-time“ učenie sa tak hodia najlepšie mobily, tablety alebo notebooky, v ktorých si ľudia môžu vyhľadávať informácie napríklad v predajni, sklade, u zákazníka…
Čo je re-skilling? Re-skilling je termín, ktorým sa označuje proces, ktorým sa pracovník učí úplne nové zručnosti v rámci svojej firmy. Zjednodušene ide o rekvalifikáciu. Re-skilling umožňuje firme udržať si zamestnancov vo firme, ale na inej pozícii. Kedy je potrebný? Re-skilling je často potrebný predtým, než dôjde k tzv. horizontálnemu presunu zamestnanca. To znamená, že zamestnanec v rámci tej istej…
Andersonova metóda patrí k ďalším modelom, ktoré pomáhajú organizáciám merať vzdelávanie. Na rozdiel od klasického Kirkpatrickovho modelu či jeho rozšírenejšej verzie – Phillipsovho modelu sa sústredí na vyhodnotenie vzdelávacej stratégie ako celku. Nezaoberá sa teda meraním jednotlivých vzdelávacích programov. Andersonova metóda sa zameriava na dve hlavné výzvy: Ako merať vzdelanie (mnoho firiem nevie vzdelávanie správne vyhodnocovať). Aký prínos prinieslo…
Phillipsov model býva označovaný ako Kirkpatrick/Phillipsov model. To preto, že nadväzuje a rozširuje pôvodný, dnes už 64 rokov starý, prístup k meraniu výsledkov vzdelávania, známy ako Kirkpatrickov model. Muž, ktorý stojí za týmto užitočným nástrojom sa naozaj volal Don Kirkpatrick a svoju metódu prvýkrát zverejnil v roku 1959 v odbornom časopise Journal of ASTD. Pripomeňme si, že Kirkpatrickov model je…
Prevrátená výučba, známa aj ako flipped learning, je moderná vzdelávacia metóda, ktorá zahŕňa inverzný prístup k tradičnému modelu výučby. V tejto metóde študenti najprv samostatne študujú vopred pripravený materiál, ako sú videá, prezentácie alebo skriptá, a potom diskutujú a používajú novonadobudnuté znalosti v triede. Prevrátená výučba sa stáva stále populárnejšou aj v oblasti firemného vzdelávania, pretože zamestnancom poskytuje možnosť učiť sa…
Informal learning, čiže neformálne učenie je druh vzdelávania, ktorý nie je plánovaný ani organizovaný, ale skôr spontánny a často teda aj neformálny. Stretávame sa s ním v každodennom živote, napríklad keď s kolegami hľadáme riešenie problémov v práci, alebo aj pri sledovaní výukových videí na obedovej pauze. Vo firemnom prostredí je neformálne učenie užitočné pre rozvoj zamestnancov, pretože ich učí spolupracovať….
Social learning (po slovensky spoločenské učenie) je výuková metóda, ktorá kladie dôraz na učenie prostredníctvom interakcie s ostatnými ľuďmi v rámci skupiny alebo komunity. Metóda stojí na predpoklade, že ľudia sa môžu naučiť viac, ak majú možnosť diskutovať s ostatnými, zdieľať svoje názory a skúsenosti a spolupracovať na riešení úloh. Učenie s kolegami V súčasnosti sa social learning stáva stále populárnejším aj v rámci firemného vzdelávania….
Learning Management System (LMS) je softvérový systém, ktorý umožňuje správu vzdelávania. Preložené z angličtiny – ide o systém riadenia výučby, ktorý bol vytvorený preto, aby sa študentom aj školiteľom zjednodušilo a zefektívnilo štúdium. Využitie LMS vzdelávania v posledných rokoch rastie a stáva sa stále populárnejšou voľbou pre školy, organizácie aj firmy. K hlavným výhodám LMS patrí jednoduchá správa, možnosť personalizácie, vysoká…
Learning Experience Platform (LXP) je softvérový nástroj, ktorý umožňuje organizáciu a správu digitálneho vzdelávania. Hlavným cieľom LXP je poskytovať používateľom (študentom, zamestnancom a ostatným záujemcom) personalizovaný, interaktívny a prístupný spôsob učenia sa a rozvoja. V čom sa líši LXP od Learning Management System (LMS)? Kým LMS sa zameriava na správu a organizáciu kurzov, LXP umožňuje používateľom prístup k vzdelávacím materiálom z rôznych zdrojov. To…
Keď chcete vedieť, čo znamená termín asynchrónne učenie, nezaobídete sa bez znalosti jeho náprotivku – teda synchrónneho učenia. Synchrónne učenie alebo tiež niekedy synchrónne vzdelávanie, je akcia, pri ktorej sa zrazu zapája skupina študentov. Tradičná hodina matematiky v triede s učiteľom teda patrí presne do tejto definície. V prípade online učenia to znamená, že spolužiaci aj lektor sa…
Competency Mapping alebo Mapovanie kompetencií je strategický a systematický proces, ktorý slúži na identifikáciu a analýzu kľúčových zručností, vedomostí, schopností a správania, ktoré sú nevyhnutné na úspešné vykonávanie pracovných úloh a plnenie cieľov organizácie. Tento proces sa začína zhromažďovaním informácií o pracovných pozíciách v organizácii. To zahŕňa detailný opis práce, stanovenie očakávaní, ktoré sú s ňou spojené, a identifikáciu kľúčových výstupov alebo cieľov, ktoré má…
Model učenia 70 : 20 : 10 je inovatívny prístup k vzdelávaniu, ktorý kladie dôraz na kombináciu rôznych spôsobov učenia tak, aby podporil efektívny a trvalý rozvoj zručností a znalostí jednotlivcov. Tento model reflektuje to, čo mnoho odborníkov považuje za účinný spôsob učenia – učenie sa nielen z formálnych výučbových programov, ale aj z praktických skúseností a medziľudských interakcií. Čísla v názve modelu, konkrétne 70 :…